දායකයින්ට පාට් දාන, සමාජයට තර්ජනය කරන, වෛරය වපුරන, මැරයන් වෙනුවට සුපේක්ෂ ශීලී භික්ෂූන් හදමු

Posted on February 20, 2009



බෞද්ධ භික්ෂුන් වහන්සේ කෙනෙකු යැයි කී විට අප මවා ගන්නට කැමති චිත‍්‍රය මෙසේ විස්තර කළ හැකි ය.

දුටුවන් සනහන කරුණා ගුණයෙන් යුක්ත ය.

ලොව සතට සුවය ගෙනෙන මහා මෛත‍්‍රීයක් එතුමන්ගේ කුළුණු බර දෙනෙත් තුළින් විහිදෙයි.

ගමන සන්සුන් ය. හැසිරීම නිවුනු ස්වරූපයක් ගනී. දුටුවන් නිමේෂයකට නතර කරවන සුලූ ය.

වචන මුදු ය. කරුණාබර ය. යහපත් ය. දුටුවන් නිමේෂයකට නිහඩ කරවන සුලූ ය.

දෙසන දහම, මොහයේ, ද්වේෂයේ, කාමයේ, රාගයේ, චන්දයේ ඇලූණු පව් කාර සිතක් නිදහස් කරන බලයෙන් යුක්ත ය. කැළඹුනු ජාගර සිතක් සන්සුන් කරවන ශක්තියෙන් යුක්ත ය. එතුමන් ඉන්නා තැනක සතුන් පවා මෙල්ල වූ ගතියක්, ශාන්ත වූ ගතියක්, නිවුණු ගතියක් ප‍්‍රකට කරයි.

අති දරුණු රෝගයක් පවා දරා ගත හැකි, මරණයට පවා මුහුණ දිය හැකි, සියලූ පීඩා නිවී යන නිරාමිස සුවයක් උන්වහන්සේ අවට ඉන්නා අයට ලබා දෙයි.

කිසා ගෝතමිය නිබ්බුත පද කීවේ එවැනි ලක්ෂණ පෙන්වූ අභිනිෂ්ක‍්‍රමණය කිරීමට සිත එකලස් කර ගත් සිදුහත් කුමරුන් දැකීමෙනි.

භික්ෂුන්ගෙන් බුදුන් බලාපොරොත්තු වූයේ දකින අය නිවන ඒ ලක්ෂණ ය. කිසා ගෝතමීගේ කතාව බුදුන් සෙසු අය හා බෙදාගන්නට ඇත්තේ තමන් භික්ෂුවකගෙන් අපේක්ෂා කරන ඒ චරිතය පිළිබඳ ප‍්‍රතිරූපයක් මැවීමට ය.

දැන් අපට දකින්නට ලැබෙන චිත‍්‍රය නම් ඊට හාත්පසින් වෙනස් එකකි.

අප අද හාමුදුරුවන් ලෙස දකින්නේ

1. මල්ටි බැරල් හා ආටි අතගාන්නට මහ සෙනග ගොඬේ තෙරපෙන, යුද්ධය නොනවත්වන ලෙස රජයට බලකරමින් වීදි බහින, සිවුරු උස්සාගෙන කෑ ගසන, වෛරයම දෙසන, රකුසු වෙස් ඇති, ගිහියන්ට ද වඩා කලබල කරන, අතිශය ප‍්‍රාථමික සිවුරු ධාරීන් රැසකි

2. වැඩවසම් රදළයෙකුට ද වඩා සිය ශ‍්‍රාවකයින් වෙත රැස්පොට් පෙන්වන්නා වූ ද, දානයේ ආනිසංශම දෙසා වදාරන්නා වූ ද, පන්සල් ආවාස ගිහියන්ගේ ගෙවල්ද අභිබවමින් ඉදිකරමින් සිටින්නා වූ ද, හිස බූ ගාගත් පිරිසකි.

3. ධර්මයෙන් මිනිසුන් හික්මවීමට තමන්ට බැරි නිසා ම, ආණ්ඩුවේ හා නීතියේ බලය භාවිතා කොට ආණ්ඩුව ලවා, මිනිසුන් හික්මවන්නට ඉදිරිපත්ව ඇති කහවතින් සැරසුණු පොලිස් සැරයන් පිරිසකි.

4. රටේ ඉන්නා මැරයන්ගේ ද දේශපාලූවන්ගේ ද හොරුන් හා මංකොල්ලකාරයින්ගේ ද පිරිත් නූල් බඳින, ඔවුන්ට ආශිර්වාද කරන, ඔවුන් කරන මුග්ධ ක‍්‍රියා අනියමින් අනුමත කරමින් සිටින, උන්ගෙන් යැපෙන, චීවර ධාරීන් රැසකි.

ගණින්නාසේලාගෙන් බේරාගනු ලැබූ ශාසනය අවසානයේ බාර ගෙන ඇත්තේ ඊට නොදෙවැනි පිරිසකි.

වල්පොල රාහුල හිමි පරපුරේ භික්ෂුන් නොමැති වීම වත්මන් ගණින්නාන්සේලා ගණනින් වැඩිවීමට හේතුවක්ව තිබේ. එවැනි හිමිවරු නැතිවීමේ පාඩුව හෙට වඩාත් වැඩියෙන් දැනෙනු ඇත.

Advertisements
Posted in: Uncategorized